Service och underhåll av brandposter kommer vi kolla närmare på i den här artikeln. Vi kommer fokusera på inomhus brandposter. Alltså inte den typen av brandposter som är till specifikt för räddningstjänsten. Utan den typ av brandposter som är monterade i skåp alternativt på väggar och fasader. Tanken är inte att du som läsare ska bli en expert på underhåll av brandposter. Men däremot är tanken att du ska ha förståelse för av vikten av att underhåll och service utförs. Samt ha kännedom om de olika service intervallerna samt de moment som skall genomföras.
Brandpost service och underhåll
Rutinkontroll
Oavsett om du hyr eller äger lokalerna som du bedriver verksamhet i bör du bedriva någon form av SBA arbete. Där befintliga brandposter bör finnas med som kontrollpunkter. Rutinkontrollerna som genomförs inom SBA arbetet gällande brandposterna. Bör i alla fall innehålla följande okulär översyn
- Skyltning (sitter uppe och är ej skymd)
- Synligt läckage från ventiler, nav, slang samt munstycke
- Skador, bucklor eller väck
- Brandposten tillgänglighet (ej blockerad och om skåp finns ska det gå att öppna)
Årlig service av brandpost
Den årliga servicen av brandpost bör överlämnas till ett brandskyddsföretag som helst är Svebra auktoriserat. Fördelen med att överlåta service och underhåll av brandposten till ett företag som är auktoriserat enligt Svebra. Är att det dels är en kvalitetssäkring för att underhåll och service genomförs på rätt sätt. Förutom att vara en länk mellan försäkringsbolag, myndigheter och brandskyddsföretag. Så är en stor del av Svebras arbete att sammanställa tekniska bransch rekommendationer och enhetliga leveransvillkor, garantibestämmelser och rekommendationstabeller för val av brandsläckare. Svebra har till och med tagit fram ”Kontroll och underhåll av inomhusbrandposter”.
.Men även att det inte är rekommenderat att man som lekman ger sig in på den delen.
En felaktigt utförd service riskerar dels att brandposten skadas. Men det är i många fall även ett krav från tillverkaren för att garantien ska vara giltigt att det utförs av någon som har verifierarbar kunskap.
Reservdelar för inomhus brandposter
I händelse av att någon del av brandposten är skadad och måste bytas ut. Så är det värt att ha i åtanke att det många gånger går att laga brandposten genom att byta ut skadade delar mot nya. Beroende på vad man behöver byta ut så finns det olika lösningar man kan ta till.
Ventil
Ventilerna som reglerar vattenförsörjningen fram till brandposten. Är oftast någon form av kulventil med vanligt vred. Beroende på hur installation har genomförts så är det antingen med press eller gängor. Värt att ha i åtanke är att vatten tillförseln till brandposten måste stängas av vid ett byte av ventil. Just byte av ventil överlåtes med fördel till en rörmokare alternativt en brandskyddstekniker från ett brandskyddsföretag.
Slangrulle
Även ibland felaktigt kallat för nav är det som självaste brandpostslangen är ihoprullat runt. Vanliga problem med självaste slangrullen är läckage. Vilket oftast beror på att packningen eller anslutning mellan inkommande vatten och brandposten läcker.
Brandpostslang
Det mest vanliga skadorna på brandpostens slang är skador och olika former av väck. Vilket i sin tur kan vara orsaken till läckage eller minskat vattenflöde. Vid byte av slangen är det viktigt att säkerställ att den nya slangen har samma dimension samt längd som den gamla.
De mest vanliga typer av brandpostslang är formstabil vävslang och gummislang. Textilarmerad gummislang är väldigt lämplig för lite hårdare miljöer och där brandpostslangen används mer regelbundet samt utsätts för mer slitage. Medans vävsläng är mer tunnväggig och har en längre vikt vilket gör den enklare att använda när det väl behövs men inte lika tåliga för slitage som gummislang.
Brandpostmunstycke
På fackspråk kallat för strålrör är själva munstycket som sitter i änden på brandpostens slang.
Brandpost skylt
Tillverkare av brandposter
I Sverige så finns det en del olika tillverkare av brandposter större företag som Presto till exempel har egna brandposter samt tillgång till reservdelar. Medans företag som Dafo som både säljer men även erbjuder service har sina ”egna”. Sen finns även Noha som är en renodlad tillverkare som endast säljer men inte erbjuder service.
Som användare måste du ha ett system för underhåll och service. Detta är inget speciellt, utan är vanligtvis en del av regelbundet underhåll. Individer har även rutiner för underhåll av sina byggnader, branddörrar och brandsläckare. Detta är helt naturligt, men fortfarande lagstadgat. Sedan har du den årliga besiktningen som ska göras av en fackman. De ser till att allt är i sin ordning och fungerar som det ska. Om det börjar brinna och tar mycket tid är det inte lika roligt. Allt du behöver göra är att ringa en dedikerad servicetekniker så tar de hand om allt. Utökade kontroller är revisionskontroller. Återigen är det någon som har en speciell licens att kontrollera. De tittar på trycket, så vattnet kommer verkligen ut. Vanligtvis räcker det med en besiktning vart femte år.
Brandposter måste underhållas. Detta krävs enligt arbetsmiljölagstiftningen och olycksskyddslagar. Krav finns även i försäkringsbestämmelser. Brandposternas funktion ska kontrolleras regelbundet enligt underhållsstandarden för brandposter SS EN 671-3.